یکشنبه ۸ مهر ۱۴۰۳

وزير ارتباطات خبر داد:

ممنوعيت استفاده از ايميل خارجي داوطلبانه‌ است/ الزام قانوني نداريم

تقي پور

دوشنبه ۲۶ تیر ۱۳۹۱ - ۱۶:۴۶:۰۰


وزير ارتباطات با اشاره به نامه‌نگاري با رئيس کل بانک مرکزي و معاون خود مبني بر ممنوعيت استفاده از ايميل ‌خارجي در ارسال اطلاعات مشتريان گفت: تکليف و الزام قانوني در اين زمينه نداريم.

به گزارش خبرنگار فناوري اطلاعات خبرگزاري فارس، چندي پيش وزير ارتباطات و فناوري اطلاعات با ارسال نامه‌اي به رئيس کل بانک مرکزي، از بهمني خواست بانک‌ها در افتتاح حساب براي مشتري، از قبول ايميل‌هاي خارجي خودداري کنند و امکاناتي نيز در فضاي بانک براي تهيه ايميل‌ داخلي براي مشتري‌ها انديشيده شود.

تقي پور همچنين با ارسال بخش‌نامه مشابهي به معاون خود، به رگولاتوري نيز الزام کرد که اپراتورهاي تلفن همراه از اين پس نبايد اطلاعات حساب مشترکان را به ايميل‌هاي خارجي شان بفرستند.

* اجراي داوطلبانه منع استفاده از ايميل خارجي توسط اپراتورها و بانک‌ها

در اين رابطه رضا تقي‌پور در گفت‌وگو با خبرنگار فناوري اطلاعات خبرگزاري فارس در پاسخ به اين سؤال که درخواست‌ وزير ارتباطات براي عدم استفاده از ايميل‌هاي خارجي تا چه حد اجرايي شده، گفت: اين درخواست از آقاي بهمني براي اين بود که با اين روش امنيت کاربران را تضمين کنيم.

وزير ارتباطات و فناوري اطلاعات اضافه کرد: تا جايي که اطلاع دارم اين بخشنامه توسط آقاي بهمني به تمام بانک‌ها ابلاغ شده و امروز بسياري از بانک‌ها و صاحبان حساب‌هاي شخصي به صورت داوطلبي از ايميل داخلي استفاده مي‌کنند

وي افزود: اين داوطلبان با هدف جلوگيري از دسترسي سودجويان به اطلاعات حساب‌شان اين کار را انجام داده‌اند.

*استفاده از "ميزباني‌ خارجي" و "اينترنت" دو علت انتشار اطلاعات شخصي و دستگاهي

تقي‌پور در پاسخ به اين سؤال که انتظار مي‌رفت با توجه به نزديکي ارتباط اپراتورهاي تلفن همراه و وزارت ارتباطات، اين بخش‌نامه با جديت و سرعت بيشتري از سوي آنها اجرا شود، گفت: دو آسيب عمده که باعث انتشار اطلاعات شخصي و دستگاهي مي‌شود، "استفاده از ميزباني‌ خارجي" و "استفاده از پهناي باند اينترنت" است.

وي ادامه داد: در فاز نخست ابلاغ شد که ميزباني اطلاعات تمام کاربران دولتي بايد داخل کشور منتقل شود و امسال نيز بخشنامه ديگري داشتيم که براساس آن بايد شرکت‌هاي خصوصي سرويس‌دهنده به بخش دولتي، ميزباني‌شان را به داخل کشور منتقل کنند.

وي ادامه داد: با تکميل اين حلقه‌ها سعي کرده‌ايم اين دو آسيب را برطرف کنيم و اميدواريم بتوانيم تا حدود زيادي حفظ و امنيت اطلاعات را چاره‌سازي کنيم.

*قانوني براي ممنوعيت استفاده از ايميل خارجي نيست

خبرنگار فارس پرسيد: مشخصا نامه وزير ارتباطات به بانک مرکزي و بخش نامه به رگولاتوري، در خصوص ممنوعيت ارسال صورت‌حساب‌ها به ايميل خارجي اجرايي شد يا خير؟

تقي‌پور در پاسخ به اين سوال گفت: به صورت داوطلبي روز به روز آمار استفاده از ايميل‌هاي خارجي بيشتر مي‌شود. اما اين موضوع هنوز تکليف قانوني نشده است.

دیدگاه ها و نظرات :

captcha
ارسال
اشتراک گذاری مطالب

آخرین مطالب آرشیو

پربیننده‌ترین مطالب آرشیو